دکتر رضا عامری رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و دکتر مجید سلیمانی دامنه معاون پژوهش و فناوری این دانشکدگان، به دعوت رسمی رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه Renmin University of China پکن (به اختصار، RUC)، به کشور چین سفر نمودند. این سفر و بازدید علمی، پنجشنبه 23 فروردین تا یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 به انجام رسید.

 رئیس و معاون دانشکدگان علوم، بلافاصله پس از رسیدن به شهر پکن، به شهر شنزن سفر کردند و در افتتاح مرکز ریاضی کاربردی دانشگاه RUC در این شهر شرکت نمودند. در این بخش از سفر، علاوه بر افتتاح مرکز مورد اشاره، رئیس و معاون دانشکدگان در دیدارهایی رسمی با رئیس و برخی اعضای هیات رییسه دانشگاه RUC شرکت نمودند و راههای عملیاتی کردن تفاهم‌نامه های بین دو دانشگاه به ویژه در حوزه‌های مختلف علوم پایه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

مراسم افتتاح مرکز ریاضی کاربردی دانشگاه RUC در شهر شنزن به همراه دو تصویر از این شهر

تصویر 1: مراسم افتتاح مرکز ریاضی کاربردی دانشگاه RUC در شهر شنزن به همراه دو تصویر از این شهر

 

بخش دیگر سفر، به بازدید از دانشگاه تازه تاسیس Great Bay به اختصار (GB) در شهر Dongguan در 70 کیلومتری شهر شنزن، اختصاص یافت. در این بخش از سفر، علاوه بر بازدید بخش‌هایی از دانشگاه GB، ظرفیت‌ها و نیازهای طرفین و راههای همکاری با این دانشگاه توسط هیات ایرانی و برخی اساتید و مسئولان دانشگاهِ مورد اشاره بررسی شد.

 

تصویر بازدید از دانشگاه Great Bay

تصویر 2: بازدید از دانشگاه Great Bay

 

پس از بازگشت رئیس و معاون پژوهشی دانشکدگان علوم به پکن، بازدید از بخشهای مختلف دانشگاه RUC، شامل دانشکده‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، تجارت، اقتصاد، کتابخانه مرکزی، و برخی امکانات عمومی دانشگاه، بعمل آمد. به علاوه، جلساتی تخصصی با برخی اساتید و محققان دانشکده‌ ریاضی دانشگاه مذکور برگزار شد.

 

مهمترین بخش سفر، برگزاری ضیافت امضای قرارداد همکاری بین دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و دانشکده ریاضی دانشگاه RUC بود، که با شرکت تعداد قابل توجهی از مدیران، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این  دانشکده، با مدیریت پرفسور  Zhiyong Zheng رئیس دانشکده  ریاضی دانشگاه RUC، پرفسور  Hao Jiang مسئول گسترش روابط بین الملل دانشکده مذکور و خانم  Zhongfan Zhou کارشناس ارشد روابط بین الملل این دانشگاه برگزار شد. در این ضیافت، ابتدا پرفسور Hao Jiang به اهمیت جایگاه علمی دانشگاههای RUC و تهران اشاره نمودند و به لزوم توجه بیش از پیش به گسترش هرچه بیشتر روابط علمی دو کشور ایران و چین، به ویژه در حوزه علوم پایه، پرداختند. سپس، پرفسور  Zhiyong Zheng رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه RUC یک سخنرانی در خصوص بخش‌های تخصصی دانشکده تحت مدیریت خود، اهم فعالیت‌های پژوهشی موجود در آن و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت دانشکده مربوطه ارائه کردند. بخش بعدی برنامه به سخنرانی دکتر رضا عامری، رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، اختصاص یافت. ایشان به معرفی تفصیلی تاریخچه و سابقه دانشگاه تهران، دانشکدگان علوم و دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر پرداختند. ایشان ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه تهران، به عنوان نماد آموزش عالی ایران، به رتبه دانشگاه در نظام‌های معتبر جهانی برای رتبه‌بندی دانشگاهها اشاره نمودند و ظرفیت‌های دانشکدگان علوم در ریاضی محض و کاربردی، آمار و علوم کامپیوتر را مورد تبیین قرار دادند. ایشان  سپس با اشاره به تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه، به لزوم عملیاتی کردن مفاد آن از طریق مبادله استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک پرداختند. سپس، نوبت به بخش اصلی ضیافت یعنی عقد تفاهم‌نامه بین دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و دانشکده ریاضی دانشگاه RUC رسید و این تفاهم نامه به امضای رئیس دانشکدگان علوم و رئیس دانشکده مورد اشاره رسید. در این یادداشت همکاری، مقرر گردید طرفین حداکثر تلاش خود را برای گسترش همکاری از طریق مبادله استاد و دانشجو، تدریس در دانشکده طرف مقابل در دوره‌های کوتاه و بلندمدت، برگزاری سمینار و کارگاه مشترک، انجام تحقیقات مشترک، و انتشار مشترک کتب و مقالات به کار بندند. پس از امضای تفاهم‌نامه، از امکانات دانشکده ریاضی دانشگاه RUC بازدید بعمل آمد. سپس جلساتی تخصصی با حضور رئیس و معاون پژوهشی دانشکدگان علوم و هیات رئیسه دانشکده ریاضی RUC برگزار گردید.

 

تصویر مراسم امضای تفاهم نامه دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با دانشکده ریاضی RUC

تصویر 3: مراسم امضای تفاهم نامه دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با دانشکده ریاضی RUC

 

تصویر 4: ورودی دانشکده ریاضی RUC - امضای تفاهم نامه

تصویر 4: ورودی دانشکده ریاضی RUC - امضای تفاهم نامه

 

دانشکده ریاضی دانشگاه RUC در حوزه‌های مختلف ریاضی با تاکید بر ریاضیات کاربردی، جبر و رمزنگاری، معادلات دیفرانسیل، تحقیق در عملیات، بهینه سازی، هوش مصنوعی، فرایندهای تصادفی، نظریه اعداد، ریاضیات زیستی و آنالیز ریاضی، فعال است. شایان ذکر است که دانشکده‌های آمار و کامپیوتر این دانشگاه از دانشکده ریاضی آن مستقل هستند و ساختارهای مدیریتی جداگانه ای دارند. در دانشگاه RUC، علاوه بر دانشکده‌های ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشکده‌های فیزیک و شیمی نیز در حوزه علوم پایه بسیار فعال هستند. در این سفر، مذاکرات اولیه از طریق کارشناس ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه RUC برای ایجاد زمینه‌های همکاری با دانشکده‌های فیزیک و شیمی بعمل آمد و مقرر گردید با پیگیری ایشان مکاتبات و جلساتی مجازی با روسای دو دانشکده مورد اشاره برای تدوین سند همکاری صورت گیرد.

دانشگاه  RUC یک دانشگاه دولتی در پکن است و عضو دو پروژه مهم 211 و 985 است. این دو پروژه، بخش‌هایی از طرح جامع توسعه آموزش عالی و حمایت مالی دولت مرکزی چین برای آماده‌سازی دانشگاههایی در کلاس جهانی برای قرن 21 میلادی هستند. این دو طرح به ترتیب در سالهای 1995 و 1998 با حمایت وسیع دولت مرکزی چین کلید خورند. حمایت مادی و معنوی دولت چین از این دو پروژه منجر به رشد کمی و کیفی بی‌نظیر دانشگاههای این کشور در سالهای اخیر شده است. دانشگاه RUC در حال جشن گرفتن 87 سالگی خود است و حدود 3 سال از دانشگاه تهران جوان‌تر است.


 

تصویر 5: دانشکده تجارت و دانشکده اقتصاد دانشگاه RUC

تصویر 5: دانشکده تجارت و دانشکده اقتصاد دانشگاه  RUC

 

تصویر 6: یکی از خوابگاهها (سمت راست)، ساختمان دانشکده ریاضی (تصویر میانی) و نشان دانشگاه RUC (سمت چپ)

 

تصویر 7: مهمانسرا (سمت راست) و کتابخانه مرکزی دانشگاه RUC (سمت چپ)

تصویر 7: مهمانسرا (سمت راست) و کتابخانه مرکزی دانشگاه RUC (سمت چپ)

 

تصویر 8: تصویر سمت چپ: یک ربات‌ خدمت رسان در هتلی در شنزن؛ تصویر سمت راست: یک ربات راهنمای اطلاعات پرواز با پردازش تصویر چهره در فرودگاه پکن

تصویر 8: تصویر سمت چپ: یک ربات‌ خدمت رسان در هتلی در شنزن؛ تصویر سمت راست: یک ربات راهنمای اطلاعات پرواز با پردازش تصویر چهره در فرودگاه پکن

 

تصویر 9: حفاظت از درختان در شهر پکن و دانشگاه RUC

تصویر 9: حفاظت از درختان در شهر پکن و دانشگاه RUC