چهارمین جشن دانش آموختگی پردیس بین المللی کیش برگزار شد


چهارمین جشن دانش آموختگی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران در شامگاه 27 دیماه در سالن خلیج فارس مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد. در این جشن باشکوه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه اهل تسنن کیش و جمعی از مسئولین، اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان پردیس در کنار دانش آموختگان و خانواده های ایشان حضور داشتند.
در این مراسم دکتر حسینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران طی سخنانی، ضمن اشاره به سابقه کمتر از 15 سال پردیس بین المللی کیش ابراز داشت، در این مدت نسبتا کوتاه پردیس کیش به دلیل اتصال به بدنه نیرومند و توانمند دانشگاه تهران توانسته است به طور قابل ملاحظه ای در عرصه علم و دانش اثر گذار باشد. وی چهارمین جشن دانش آموختگی باشکوه این پردیس را نشانه ای از به ثمر نشستن تلاش همکاران پردیس به ویژه دکتر خلیلی عراقی، رئیس پردیس بین المللی کیش دانست.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ادامه افزود: براساس برنامه ششم توسعه کشور، پذیرش در پردیس های بین المللی پس از این براساس شیوه نامه و سوابق تحصیلی پیش بینی شده است که این وجه تمایز با سایر پردیس ها و دانشکده ها می تواند در توسعه هرچه بیشتر پردیس های بین المللی موثر باشد.
وی سه هدف بزرگ دانشگاه تهران در برنامه سوم خود را ارتقاء جایگاه بین المللی دانشگاه، حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و ایده پرداز و دانشگاه مسئولیت پذیر با رویکرد مسئولیتهای اجتماعی برشمرد. دکتر حسینی با اشاره به حدود 260 تا 270 هزار دانش آموخته دانشگاه تهران که در مسئولیتها و مناصب مختلف خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند، دانشگاه را در رسیدن به هدف سوم موفق دانست و تلاش بیشتر دانش آموختگان را برای دستیابی بهتر به این هدف خواستار شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با ذکر عمر حدود 85 ساله دانشگاه تهران این نهاد را همچنان پیشروترین دانشگاه کشور و یکی از دانشگاههای معتبر دنیا عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی دانشگاه تهران یعنی اساتید، دانشجویان، کارکنان و دانش آموختگان، مهمترین مزیت آن می باشند.
دکتر حسینی ابراز امیدواری کرد که ارتباط دانش آموختگان با مجموعه دانشگاه بیش از گذشته فراهم شود. وی با ذکر این نکته که استفاده از واژه فارغ التحصیل اشتباه است، افزود: آموزش یک پدیده مستمر است و فرایندی نیست که منقطع شود. وی در پایان خطاب به دانش آموختگان حاضر در مراسم گفت: این مرحله تولدی دیگر برای شماست که امیدوارم شروع یک مرحله باشکوه و موفق در زندگیتان باشد.
در ابتدای این مراسم دکتر خلیلی عراقی رئیس پردیس بین المللی کیش طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به حضار به اهمیت دانش و تکنولوژی و تاثیر آن در پیشرفت یک کشور اشاره نمود. وی گفت: امروزه وجود منابع طبیعی فراوان و جمعیت زیاد به تنهایی نمی تواند محور پیشرفت و توسعه قرار گیرد. دکتر خلیلی با اشاره به دو کشور ژاپن و سوئیس افزود: این دو کشور نمونه ای از کشورهای توسعه یافته ای هستند که تنها با اتکا به دانش و تکنولوژی برتر خود، به توسعه دست یافته اند.
رئیس پردیس بین المللی کیش استفاده بی رویه از منابع طبیعی و خام فروشی را عامل نابودی ثروت یک کشور دانست و افزود: تمامی اقتصاددانان بر این موضوع که عامل رشد پایدار و بلند مدت استفاده از علم و تکنولوژی است، اجماع نظر دارند. وی جوانان دانش آموخته و فرهیخته را ثروت بالقوه ایران برشمرد و گفت: ایران مهمترین عنصر پیشرفت و توسعه یعنی نیروی جوان با دانش و با انگیزه را داراست، اما ضعف مدیریت باعث عدم استفاده بهینه از این پتانسیل ارزشمند می باشد.
دکتر خلیلی عراقی در پایان ضمن تحسین خانواده¬های ایرانی که حامی همیشگی تحصیل فرزندانشان هستند، تنها راه رسیدن به عزتمندی و اقتدار کشور را استفاده از این نعمت خدادادی یعنی جوانان دانش آموخته دانست.
 سخنران دیگر این مراسم دکتر پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بود که سخنان خود را با ذکر این موضوع که خود دانش آموخته دانشگاه تهران است، آغاز کرد و آنرا مایه مباهات خود دانست. وی در ادامه با اشاره به ارزشمندی فرهنگ دانشگاهی آنرا باعث شهروند مسئول شدن افراد ذکر کرد. وی نهاد علم را یک نظام دلالت گرا دانست که می توان از آن به عنوان فرهنگ نام برد.
دکتر پورعلی دقت، بلندنظری، درستکاری، آزادی، مسئولیت پذیری اجتماعی، قانونمداری، احترام متقابل و رعایت حقوق یکدیگر را از اصول نهفته در فرهنگ دانشگاهی برشمرد.
شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل تسنن کیش، دیگر سخنران این مراسم بود. وی دانشگاههای کیش را مایه مباهات این جزیره عنوان کرد و گفت: جزیره کیش نگین خلیج فارس است و من می گویم دانشگاهها نگین های این جزیره هستند. وی وجود دانشگاهها در جزیره کیش را باعث رونق و توسعه هرچه بیشتر این جزیره دانست و ابراز امیدواری کرد که دانش آموختگان در مسئولیتهایی که برعهده می گیرند موفق بوده و باعث توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر کشور شوند.
این مراسم با اجرای گروه موسیقی سنتی استاد حسام الدین سراج ادامه یافت و این برنامه مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.
در ادامه سوگند نامه دانش آموختگی توسط دکتر کوچک زاده معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس بین المللی کیش قرائت شد و دانش آموختگان با تکرار آن بر استفاده از دانش خود برای پیشرفت کشور هم قسم شدند.
این مراسم با اهدای لوح دانش آموختگی و تندیس یادبود مراسم به دانش آموختگان پایان یافت.