جلسه امضا تفاهم نامه همکاری بین دانشکده زیست‌شناسی و معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور، با حضور جمعی از استادان و متخصصان از هر دو طرف، ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ در محل دانشکده زیست‌شناسی دانشکدگان علوم برگزار شد.

در این جلسه، با هدف فراهم آوردن زمینه تعامل سازنده در زمینه حفاظت از میراث نمونه‌های زیستی و نیز ارتقا کیفی و کمی آنها تفاهم نامه مشترک به امضا دکتر مدادی، مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست و دکتر ساری سرپرست موزه جانورشناسی دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم رسید.

همچنین در این جلسه دکتر حبیبی رضایی، رئیس دانشکده زیست‌شناسی ضمن تاکید بر تأمین مصالح و منافع ملی و پرهیز از بخشی‌نگری، همکاری و هم‌افزائی تخصصی بین دانشگاه با نهاد‌ها و سازمان‌ها در حوزه‌های تخصصی را مهم عنوان کرد. وی در ادامه ضمن بر شمردن ظرفیت‌های همکاری بین دانشکده زیست‌شناسی با سازمان حفاظت از محیط زیست، در ابعاد مختلف از جمله شناسایی و ثبت ذخایر طبیعی، تأمین شرایط نگهداری استاندارد نمونه‌های جانوری، گیاهی و میکروبی به عنوان ذخایر طبیعی کشور و ایجاد بانک‌های سامان یافته داده‌های جامع زیستی در سطح ملی در قالب همکاری‌های بین موزه‌های دانشگاهی و سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله اقدامات مهم دانست.

رئیس دانشکده زیست شناسی از نمونه‌های موزه جانورشناسی دانشکده به عنوان میراث و گنجینه ملی نام برد و امضا تفاهم‌نامه با موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست را سرآغاز همکاری در ابعاد مختلف مانند آموزش، نگهداری و توسعه عنوان کرد.

در ادامه ضمن ارج نهادن بر رویکرد مدیریت محترم دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، بر اهمیت اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه در قالب برنامه زمانی پیش‌بینی شده تاکید شد.

دکتر علیرضا ساری سرپرست موزه جانور شناسی ضمن برشمردن ابعاد مختلف پیش‌بینی شده در تفاهم‌نامه در جهت تأمین همکاری‌های طرفین، به معرفی موزه جانورشناسی دانشکده زیست شناسی پرداخت و در زمینه امکان برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مشترک، بهره برداری شایسته از ظرفیت‌های فیزیکی و نرم افزاری در جهت حفظ و توسعه کارآمد نمونه‌های جانوری تاکید کرد.

آقای دکتر مدادی نیز ضمن تاکید بر اهمیت همکاری و هم‌افزائی بین موزه ملی سازمان حفاظت محیط زیست با دانشکده زیست‌شناسی، همکاری‌های مشترک فیمابین را فرصتی مغتنم برای توسعه همکاری‌های مشترک بوِیژه در امر موزه داری اعلام نمودند. در پایان، سه کارگروه اجرایی برای پی‌گیری تحقق مفاد تفاهم‌نامه در بازه زمانی مورد توافق، تعیین شد.