معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی دانشگاه تهران به همراه مدیران این حوزه در جلسه ۹ مردادماه ۱۴۰۲، که به منظور بررسی مسائل و مشکلات موجود و با حضور هیأت رئیسه دانشکدگان علوم در سالن پیرالهی برگزار شد، حضور یافت.

در ابتدای جلسه، دکتر رضا عامری. رئیس دانشکدگان علوم ضمن تسلیت ایام محرم و خیر مقدم به مهمانان و با ابراز امیدواری بر ضرورت تداوم ارتباط با معاونت برنامه‌ریزی گفت: دانشکدگان علوم جزو قدیمی‌ترین بخش‌های دانشگاه تهران است و از اهمیت علمی ویژه‌ای برخوردار است. این مجموعه از لحاظ تولید مقالات و وجود محققان تراز اول بین المللی دارای رتبه است، ولی متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد با جایگاه مطلوب فاصله بسیاری دارد. این دانشکدکان با وجود مستعمل ترین ساختمان‌ها متأسفانه در برخی قسمت‌ها امکانات اولیه را هم ندارد.

رئیس دانشکدگان علوم با اشاره به پتانسیل‌های چشمگیر آموزشی و پژوهشی موجود در دانشکدگان که به دلیل محدودیت‌ها کمتر مورد استفاده قرار گرفته گفت: در راستای برنامه سوم و چهارم که بیشتر مسئله محور هست و بر مسائل به جای رویکرد برنامه استراتژی که خیلی کاربردی نیست، تمرکز دارد و با اجرای آن می‌توان به سمت مسائل اصلی در دانشکدگان حرکت کرد. موضوع مطرح در حوزه آموزش، توسعه کمی و کیفی است. در پژوهش علاوه بر تولید مقالات، ارتباط جامعه و صنعت و بخش پژوهش‌های امید می‌رود بتوان گام‌های مؤثری برداشت. در نظر داریم بنیاد حامیان دانشکدگان علوم را فعال کنیم که از این طریق بتوانیم خیرین را جذب کنیم. تا از هر لحاظ بتوان با دریافت کمک‌های مادی و معنوی، سیستم آموزش و پژوهش دانشکدگان را به سوی بهینه‌سازی سوق دهیم.

دکتر عامری در بخش دیگری از سخنان خود درباره آموزش، پژوهش و ارائه خدمات تخصصی که شامل طرح‌های پژوهشی و مشاوره‌ای است گفت: در حوزه آموزش، هدف تنوع بخشی به شیوه‌های آموزش است، که در دانشکده ریاضی دوره‌های الکترونیکی در مقاطع کارشناسی و ارشد قرار است راه اندازی شود.

وی با اشاره به اعتبار و جایگاه دانشگاه تهران افزود: در رشته علوم کامپیوتر بسیاری از پذیرفته شدگان رتبه‌های بالایی دارند و به دلیل جایگاه دانشگاه تهران، اینجا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، همچنین افرادی در بیرون دانشگاه هستند که به اقتضای شغل‌شان علاقه‌مند به تحصیل در رشته علوم کامپیوتر هستند، دانشگدگان باید بتواند با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی شرایط را برای برگزاری دوره‌های آموزشی فراهم کند.

وی از پذیرش دانشجوی دوره دکتری پیوسته از مقطع کارشناسی در رشته ریاضی برای نخستین‌بار خبر داد و گفت:

این اقدام بسیار برای استعدادهای برتر بسیار نویدبخش است.

رئیس دانشکدگان علوم همچنین برخی از پتانسیل‌های دانشکدگان و امکان بهره‌گیری از توان دانشجویان و دانش آموختگان برشمرد و ابراز امیدواری کرد که معاونت برنامه‌ریزی با فراهم کردن تعامل بیشتر و تمرکز مشفقانه بر مجموعه علوم پایه برای رفع موانع محدودیت‌ها در زمینه‌های: فضاهای فیزیکی، تأسیسات، مشکلات بودجه و غیره دانشکدگان را یاری کند.

در ادامه دکتر احمد نوحه گر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی با ارائه گزارش مختصری از مجموعه فعالیت‌های های این حوزه بر ضرورت توجه به مسائل دانشکدگان علوم تاکید کرد و گفت: این دانشکدگان به جهت ماهیت اش مثل وجود کارگاه‌ها و آزمایش‌های متعدد و مختلف، به لحاظ مطالعات بنیادی و اینکه جزو دانشکدگان پیشرو است،

نیازهای بیشتری نسبت به دیگر مراکز دانشگاه تهران دارد.

معاون برنامه‌ریزی با اشاره اهمیت ارتباط دانشکدگان با جامعه و صنعت افزود: نمی‌توان فقط متمرکز بر صنعت بود، جامعه بسیاری از موارد را از قبیل خدمات، کشاورزی، بازرگانی و… شامل می‌شود که با ارتباط و همکاری با دانشکدگان و انجام پروژه‌ها و فعالیت‌ها می‌توان درآمدزایی کرد.

دکتر نوحه گر با اشاره ضرورت تفویض برخی اختیارات به دانشکدگان ضمن هماهنگی با ستاد، خواستار شفافیت، سرعت بخشیدن و تسهیل فعالیت‌ها شد. در این جلسه دکتر سهرابی، معاون اداری و مالی دانشکدگان علوم نیز گزارشی آماری از تعداد دانشجویان اعضای هیأت علمی و کارکنان، فعالیت‌ها اقدامات صورت‌گرفته و نیز مشکلات و محدودیت‌های عمرانی و تاسیساتی ارائه دانشکدگان ارائه کرد.