به گزارش روابط عمومی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، در روز سه شنبه 13 تیرماه 1402 با هدف ایجاد زمینه های استفاده از ظرفیت های مشترک و برقراری همکاری های دوجانبه، جمعی از استادان دانشکده زیست شناسی و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ضمن بازدید از شرکت داروئی توفیق دارو بر ضرورت برقراری همکاری های مشترک تاکید کردند. در این جلسه دکتر مهران حبیبی رضائی، رئیس دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران به همراه دکتر جواد حامدی و دکتر قمرتاج حسین معاونین دانشکده  و دکتر علی اکبر موسوی موحدی استاد ممتاز و رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک به همراه دکتر کاوه کاووسی معاون اداری و مالی و جمعی از استادان بیوشیمی مرکز و دکتر سید داور سیادت، مدیر عامل شرکت داروسازی توفیق دارو ،دکتر سعید بوذری، مشاور ارشد مدیرعامل،  دکتر سپهر نعمتی، مدیر اجرائی؛ به همراه سایر مدیران و متخصصان  شرکت حضور داشتند.

در این نشست دکتر موسوی موحدی بر عزم مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک و دانشکده زیست شناسی در بهره برداری شایسته از قابلیت های دانشگاه و صنعت در قالب همکاری های مشترک بویژه با شرکت داروسازی توفیق دارو تاکید نمود. از جمله محورهای مورد بیانات ایشان در جریان بازدید از واحدهای پژوهشی و تولیدی شرکت توفیق دارو، تاکید بر ضرورت ترویج فعالیت های شرکت در جهت اطلاع رسانی، هویت بخشی و ایجاد غرور ملی مبتنی بر آگاهی جامعه از تلاش ها و دستاورد های شرکت توفیق دارو بود.  

دکتر حبیبی رضائی ضمن معرفی ظرفیت های موجود در دانشکده زیست شناسی و مرکز تحقیقانت بیوشیمی بیوفیزیک، ایجاد ارتباط موثر و سیستماتیک با صنعت را از اولویت های اصلی دانشکده برشمرد و یکی از رسالت های دانشکده را کاربست علوم پایه در توسعه محصولات و فناوری های پیشرفته از جمله حوزه سلامت اعلام کرد. وی در ادامه ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دوره های تحصیلی در دانشکده زیست شناسی شامل برگزاری پنج رشته کارشناسی، 13 رشته کارشناسی ارشد و 8 رشته در مقطع دکترا تخصصی در کنار انگیزه جوانان نخبه و حضور استادان متخصص و کارآمد در حوزه های متنوع علوم زیستی را از اصلی ترین ظرفیت های دانشکده  برشمرد. وی از الزامات سیاست های مورد پی گیری  در دانشکده زیست شناسی،  رویکرد تحولی در ایجاد ساختار های سازمانی  متناسب با نیازمندی های جامعه و نیز مقتضیات زمان و برقراری همکاری های نظام مند با صنعت  عنوان کرد. وی افزود، همکاری های مزبور می تواند در عین حفظ پژوهش های ژرف بنیادی و انجام پژوهش های دانشگاهی در حوزه های علوم پایه زیستی، تسهیل کننده انجام پژوهش های مورد نیاز صنعت محسوب شده  بر سرعت آنها بیافزاید.

در ادامه دکتر حامدی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده زیست شناسی، در تشریح بخشی از اقدامات صورت گرفته، ایجاد گروه پنجم "زیست شناسی کاربردی" با رویکرد بسیج ظرفیت های علوم زیستی دانشکده در جهت تامین نیاز مندی های صنعت و جامعه عنوان کرد. وی پیگیری راه اندازی رشته فراورده های زیستی  و اقتصاد زیستی در دانشکده زیست شناسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کنار برگزاری رشته های زیست فناوری در مقاطع تحصیلی سه گانه از سالهای گذشته را از جمله اقدامات گروه مزبور معرفی کرد. همکاری مدیریت و محققان توفیق دارو در برنامه ریزی  و اجرای هدف مند رشته های یاد شده بویژه همکار در برگزاری واحد های آموزشی کارورزی را از جمله محور های همکاری های دو جانیه دانشگاه تهران و شرکت توفیق دارو بر شمرد. 

 

 

 

دکتر سیادت، مدیر عامل توفیق دارو، پس از معرفی سوابق  و مجموعه اقدامات و محصولات شرکت، ماموریت های توفیق دارو را عمدتا در جهت تامین مواد موثره داروئی (API) بر شمردند.  وی همکاری های مشترک شرکت با دانشگاه و استفاده از ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان و استادان  دانشگاه تهران در جهت تقویت و حفط روزآمدی قابلیت های پژوهشی و تولیدی شرکت را ضروری عنوان کرد.  وی ضمن استقبال از رویکرد دانشگاه تهران در ایجاد ساختار های آموزشی متناسب با ضروریات برقراری همکاری و ارتباط با صنعت و پی گیری راه اندازی رشته های تحصیلی عنوان شده در دانشکده زیست شناسی، بر تصویب طرح های مشترک، فراهم بودن امکان بهره برداری دانشجویان از تجهیزات دستگاهی و تجربیات متخصصان شرکت تاکید نمود. وی از جمله محور های پژوهشی تولیدی را پی گیری تولید محصولات داروهای پپتیدی نسل جدید و نو آورانه، راهکار های نوآورانه در فرمولاسیون های داروئی عنوان و در ادامه برخورداری از سهمیه پسا دکتری صنعت جهت همکاران شرکت و نیز همکاری در راه اندازی و برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی را از سایر موارد همکاری مشترک اعلام نمود.

در این دیدار، هیئت دانشگاه تهران پس از بازدید از بخش های مختلف شرکت توفیق دارو، مقرر شد در جهت ترسیم محور های همکاری های مشترک، ظرف یک ماه آینده تفاهم نامه سه جانبه همکاری های دانشکده زیست شناسی، مرکز تحقیقات بیوشمی بیوفیزیک و شرکت توفیق دارو به امضا برسد.