بیست و هشتم اردیبهشت ماه برابر 18 ماه مه هر سال به عنوان روز جهانی موزه در سراسر جهان گرامی داشته می شود. این روز فرصتی را پدید می آورد تا مردم با اهمیت موزه ها آشنایی بیشتری پیدا کرده و موزه ها نیز از این فرصت در راستای توسعه فرهنگ موزه و موزه داری و نشان دادن اهمیت روز افزون آنها استفاده می کنند.
موزه تاریخ طبیعی پردیس علوم دانشگاه تهران در سال 1331 بعنوان اولین موزه از این نوع در ایران، در سال 1331 توسط مرحوم دکتر مصطفی فاطمی استاد بخش جانورشناسی بنا گذاشته شده و در سال 1338 بصورت رسمی افتتاح شد. بتدریج و با افزایش تعداد نمونه ها و نیاز به فضای بزرگتر، این موزه در سال 1352 به محل فعلی آن منتقل و در طول 46 سال گذشته در این محل استقرار داشته است. با افزایش نمونه های غیر نمایشی و علمی این موزه، که با شروع دوره دکتری بیوسیستماتیک جانوری شتاب بیشتری یافته بود، بخش آرشیوی موزه، با کد بین المللی ZUTC، نیز از حدود بیست سال پیش فعال تر و بتدریج نمونه های آن افزایش یافته است، بطوریکه در سال 1395 و با تکمیل ظرفیت مخزن، این بخش از موزه خانه ای جدید یافت.
در حال حاضر عمده نمونه های موجود در موزه تاریخ طبیعی پردیس علوم منحصر به نمونه های جانوری ایران از شاخه ها و رده های مختلف جانوری است. این موزه مفتخر به نگهداری از بیش از 22000 نمونه از افزون بر 2200 گونه از جانوران ایران است که در میان آنها بخصوص داشتن بیش از یکصد نمونه تیپ از جانوران ایران، که به همت اساتید و پژوهشگران بخش جانورشناسی و برای اولین بار از ایران شناسایی، توصیف و به جهان علم معرفی گردیده اند، بر اهمیت این موزه می افزاید. تا پیش از شروع این فعالیت موزه، پژوهشگران و جانورشناسان مجبور به ثبت این نمونه ها در دانشگاههای خارج از کشور بودند که اکنون با فراهم آمدن این امکان دانشمندان جانورشناس از اقصی نقاط ایران می توانند با ثبت نمونه های خود در این موزه به شناسایی غنای گونه ای و تنوع زیستی ایران کمک بنمایند.
 در طول 66 سال گذشته اساتید، کارکنان، مربیان و کارشناسان بخش جانورشناسی نهایت سعی خود را در حفظ و نگهداری موزه و افزایش غنای نمونه های آن به انجام رسانیده اند. با همت این افراد و نیز دانشجویان بخش جانورشناسی، نمونه هایی از گونه های جانوری ایران از قلل البرز تا اعماق خلیج فارس و دریای عمان جمع آوری و در شرایط مناسب تثبیت و نگهداری شده اند، اما ادامه فعالیت بهینه و بروزرسانی فعالیتهای این موزه نیاز به کمک، همکاری وهمراهی دارد.
در چند سال گذشته طرح توسعه، بازسازی و بهسازی موزه تاریخ طبیعی پردیس علوم در دستور کار قرار گرفته است وامید می رود تا با عنایت مسئولین و اولیاء دانشگاه و نیز همت خیرین علاقه مند به گسترش دامنه های علم، این قدیمیترین موزه تاریخ طبیعی ایران بتواند فعالیت های خود را هر چه بیشتر گسترش دهد.