دکتر حسین رحیم‌پور بناب، استاد زمین‌شناسی دانشکدگان علوم 5 آبان ۱۴۰۰ با موضوع «تاریخ طبیعی نفت و مروری بر تاریخچه آن در ایران» سخنرانی کرد.

دکتر رحیم‌پور با اشاره به اینکه نفت به عنوان منبع اصلی انرژی در سده اخیر موجب تغییرات مهمی در ساختار صنعتی، سیاسی و اجتماعی جوامع بشری شده است افزود: «تشکیل نفت در شرایط خاص زمین‌شناسی در دوره‌های مشخصی صورت گرفته و عوامل مختلف زمین‌شناسی و زیستی در آن دخیل هستند».

استاد دانشکده زمین شناسی دانشکدگان علوم با تاکید براینکه در خاورمیانه، در پی کشف نفت و حفر اولین چاه نفتی در ایران در سال ۱۲۷۸ شمسی، تغییرات بنیادین در اقتصاد، زیرساخت‌های صنعتی و جغرافیایی سیاسی صورت گرفت گفت: «متاسفانه در ابتدای کشف نفت در ایران و کشورهای مختلف خاورمیانه، کلیه امور صنعت نفت همانند اکتشاف، تولید و فروش نفت تحت اختیار کنسرسیوم نفتی انگلیس و همچنین پس از کودتا ۱۳۳۲ علیه مرحوم دکتر محمد مصدق و شکست نهضت ملی شدن نفت، تحت سیطره کامل آمریکا و انگلستان بود، به­گونه‌ای که دولت ایران در آن دوره حتی اجازه مطالعات مختلف زمین‌شناسی و نقشه‌برداری در حوضه زاگرس، یعنی در حدود یک چهارم از کل مساحت ایران، را نداشت». دکتر رحیم‌پور بناب با ابراز خوشحالی از اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ملی شدن واقعی صنعت نفت، خلع ید کامل صورت گرفت تاکید کرد: «طی چند دهه کارشناسان این صنعت به کمک دانشگاهیان توانستند به توانایی‌های علمی و فنی لازم برای اداره کلیه امور نفتی کشور دست یابند و علیرغم تحریم‌های گسترده، به صدور خدمات فنی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت بپردازند. البته چالش اصلی فعلی صنعت نفت کشور صیانت از ذخایر هیدروکربوری است که با اجرای طرح‌های ازدیاد برداشت تلاش می‌شود تا با راندمان بالاتری از این ذخایر بهره‌برداری کرد».

سخنرانی دکتر رحیم پور