در این مراسم که شنبه یکم مهر ۱۳۹۶ برگزار شد، دکتر وحید نیکنام، رئیس جدید پردیس علوم معرفی و از زحمات دکتر حمید پزشک، رئیس پیشین این پردیس، تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس دستاوردهای پردیس علوم را در سه سال اخیر ارزشمند توصیف و اظهار امیدواری کرد که راه آغاز شده ادامه یابد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت علوم پایه و وجه کاربردی آن گفت: «دانشگاه تهران وظیفه دارد که در این حوزه اطلاع‌رسانی و سرمایه‌گذاری کند».

وی با اشاره به اقبال دانشجویان به رشته‌های پزشکی و استقبال کمتر از علوم پایه، وظیفه دانشگاه را حمایت و پشتیبانی از علوم پایه عنوان کرد و افزود: «تغییرات اقتصادی و توجه دولت باعث شد که رشته‌های پزشکی با استقبال بیشتری مواجه شوند که این ممکن است در آینده جامعه را با نقصان مواجه کند».

دکتر نیلی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های سطح یک رقابت برای جذب بهترین‌هاست، دانشگاه تهران را اولین انتخاب دانشجویان توصیف کرد و راهکار دانشگاه برای حفظ این موقعیت را جذب بهترین دانشجویان و بهترین اعضای هیأت علمی در حوزه علوم پایه برشمرد.

وی با اشاره به برنامه بین‌المللی‌سازی دانشگاه تاکید کرد: «منظور از بین‌المللی‌سازی صرفاً اعزام اعضای هیأت علمی و دانشجو به خارج از کشور نیست، بلکه هدف افزایش و ارتقا کلیه شاخص‌ها و همتراز شدن با سطح جهانی است».

دکتر نیلی احمدآبادی در پایان با تاکید بر اینکه با وجود دستاوردها و پیشرفت‌های بسیار تا هدف مطلوب و غایی فاصله داریم، افزود: «شاکله اصلی و زیربنای موفقیت‌های ما همدلی و همکاری است و امیدواریم این همکاری هرچه بیشتر و عمیق‌تر شود تا آینده روشنی را برای فرزندان این مرز و بوم رقم بزنیم».

دیگر سخنران این مراسم دکتر حمید پزشک، رئیس پیشین پردیس علوم بود که گزارشی آماری از عملکرد سه ساله معاونت‌ها و بخش‌های مختلف پردیس ارائه کرد.

دکتر نیکنام، رئیس جدید پردیس علوم نیز با تشکر از تمامی رؤسای سابق پردیس علوم دستاوردهای به دست آمده در این پردیس را مرهون زحمات آنان دانست.

ایشان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را ایجاد انگیزه در میان اعضای هیأت علمی و کارکنان، بخش‌بندی و تقسیم‌بندی کارها، انعطاف‌پذیری و سازش با شرایط عنوان کرد.

رئیس پردیس علوم تاکید کرد: «ما باید از علم و آموزه‌های خود در تمامی کارها استفاده کنیم تا دچار پشیمانی نشویم و به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم، کنشگر، پیشرو، جریان‌ساز و الگو حرکت کنیم تا به دانشگاهی برسیم که آینده را پیش‌بینی و برای آینده تصمیم‌سازی کند».

دکتر نیکنام نقش دانشگاه را در تربیت نیروی متخصص، آگاه و متعهد مهم ارزیابی و شرکت در تدوین برنامه‌های درسی دانشگاهی و حتی پیش‌دانشگاهی را ضروری خواند.

ایشان در پایان اظهار کرد: «من مدیریت را یک نعمت می‌بینم و فرصت را غنیمت می‌شمرم تا در جهت خدمت به کشور و دانشگاه تلاش کنم».

دکتر وحید نیکنام دانش‌آموخته دکتری رشته زیست‌شناسی- فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه تهران است و از آثار ایشان می‌توان به فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (۱۱ جلد)؛ هزار واژه زیست‌شناسی؛ زیست‌شناسی با رویکرد مولکولی جلد)؛ فیزیولوژی گیاهی (تایز و زایگر)؛ زیست‌شناسی و آزمایشگاه ۱ (سال دوم آموزش متوسطه)؛ زیست‌شناسی و آزمایشگاه ۲ (سال سوم آموزش متوسطه)؛ و زیست‌شناسی (دوره پیش‌دانشگاهی) اشاره کرد.

از کارهای اجرایی ایشان نیز می‌توان به مدیر بخش علوم گیاهی، ریاست دانشکده زیست‌شناسی، عضویت در گروه واژه‌ گزینی علوم گیاهی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر مسئولی مجله Progress in Biological Sciences اشاره کرد.