نتایج یک دهه تحقیقات در آزمایشگاه علوم اعصاب دانشگاه تهران نشان داد که قرارگیری در معرض استرس می تواند فعالیتهای شناختی مغز را از سطح رفتار تا بیان ژن تغییر دهد - science- دانشکدگان علوم
به گزارش روابط عمومی دانشکدگان علوم، دکتر آمنه رضایوف استاد نوروفیزیولوژی دانشکده زیستشناسی، دانشگاه تهران در سخنرانی علمی خود با موضوع «اثرات استرس بر عملکرد مغز» نتایج حاصل از 10 سال مطالعات مستمر تیم تحقیقاتی خود متشکل از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را ارائه داد. در طی سخنرانی، ایشان نتایج بدست آمده از این مطالعات را که با استفاده از موشهای کوچک و بزرگ آزمایشگاهی انجام شده است و در مجلات معتبر بینالمللی علمی – پژوهشی بچاپ رسیده است در چندین بخش که عبارتند از تقویت اثرات پاداش زایی نیکوتین بر مغز در حالت استرس، فراموشی ناشی از استرس، اضطراب ناشی از استرس و بی دردی حاصل از قرارگیری در معرض استرس خلاصه نمود. دکتر رضایوف انواع مدلهای آزمایشگاهی و استرسورها یا عوامل استرسزایی که در طول این تحقیقات استفاده شده است تا بتوانند اثرات استرس بر عملکرد مغز و فعالیت های شناختی را از تغییرات رفتاری تا سطح بیان پروتئینها و ژنهای مداخله کننده بررسی کنند، معرفی و توضیح داد. ایشان متذکر شد که انجام این تحقیقات در مغز انسان قابل اجرا نیست، بنابر این جهت بررسی مکانیسمهای فیزیولوژیک این اثرات در نواحی مختلف مغزی، چارهای جز استفاده از مدلهای موش آزمایشگاهی بر طبق استانداردهای بین المللی و اخلاقی وجود نداشته است.
استاد نوروفیزیولوژی دانشکده زیستشناسی دانشگاه تهران بیان کرد که استرس باعث بر هم خوردن همئوستازی بدن از طریق فعال شدن محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال و در نتیجه آزاد سازی هورمون های استرس میشود. این محور بشدت تحت تاثیر نواحی قشر مغز و سیستم مزولیمبیک است. شواهد نشان داده است که استرس در القا رفتارهای پاداشزا و تولید اعتیاد دارویی نقش بسیار موثری دارد. مشاهدات بالینی نشان میدهد که استرسهای حاد و مزمن میتوانند خطر شروع استعمال دخانیات در نوجوانان را که حساسیت بالایی به اثرات پاداشی داروها دارند، افزایش دهد. دکتر رضایوف به انجام پروژهای در دانشگاه تهران در فاصله سالهای 2015 تا 2020 که تحت حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی بوده است، اشاره نمود. نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داده است که استرس باعث تقویت اثرات پاداشزایی نیکوتین از طریق تغییر مسیرهای پیامرسانی پروتئینی در نواحی کورتیکولیمبیک شامل هیپوکامپ، آمیگدال و کورتکس پیشپیشانی در مغز موشهای بزرگ آزمایشگاهی تازه بالغ شده، میشود. از آنجایی که تغییرات القا شده در نواحی مغزی مذکور باعث نوروپلاستیسته، بویژه پلاستیسیته یا شکلپذیری سیناپسی در مغز شده است، می توان چنین نتیجه گرفت که فعالیت گیرندههای نیکوتینی به دنبال مصرف سیگار و تحت شرایط استرس باعث فعالسازی برخی مسیرهای پروتئینکینازی، فسفاتازی و فاکتورهای نسخهبرداری از ژن میشود که به نظر میرسد همین عوامل اثرات تشدید کننده استرس را بر مصرف سیگار میانجیگری میکنند. براین اساس، می توان چنین نتیجه گرفت که استرس نه تنها باعث تقویت اثرات نیکوتین بر مغز میشود، بلکه با ایجاد تغییرات مسیرهای پیامرسانی مغزی، وابستگی روانی شدیدتری به نیکوتین را القا میکند. ایشان خاطر نشان کردند که با انجام این طرحها در بستر آزمایشگاهی می توان سطح دانش علمی را در باره اثرات مخرب استرس و محیطهای پر استرس در القا رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن که خود نیز زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد نیز می باشد بویژه در بین نوجوانان ، مطرح نمود و توجه خانواده ها را به این موضوع جلب نمود که عدم آرامش در زندگی و ایجاد تنش و استرس در دوران بلوغ و نوجوانی می تواند زمینه ساز اعتیاد به مواد در شخص باشد.
استاد نوروفیزیولوژی دانشکده زیستشناسی، دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنرانی خود، نتایج تحقیقاتی بدست آمده در بررسی نقش سیستمهای نوروترانسمیتری و مسیرهای پیامرسانی گیرندههای نورونی در فراموشی ناشی از استرس را ارایه داد. ایشان متذکر شد که تیم تحقیقاتی آزمایشگاه علوم اعصاب بیش از یک دهه است که اثرات استرس حاد و مزمن را بر روی هر چهار مرحله یادگیری و حافظه که عبارتند از کسب اطلاعات جدید، تثبیت اطلاعات در مغز، حفظ و نگهداری آنها و به یادآوری با استفاده از مدل یادگیری اجتنابی غیرفعال در موشهای آزمایشگاهی مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که استرس قابلیت مهار یادگیری و عدم تشکیل حافظه را از طریق برهمکنش هورمونهای استرس با سیستمهای دوپامینرژیک، گلوتاماترژیک، اوپیوئیدرژیک و اندوکانابینوئیدی مغز در جهت تغییرات پلاستیسیته نواحی مزوکورتیکولیمبیک دارد. دکتر رضایوف در این سخنرانی، همچنین نقش تشدید کننده استرس در فراموشی القا شده در مدل آزمایشگاهی بیماری آلزایمر که در پروژه دیگری انجام شده است را توضیح داد. استاد نوروفیزیولوژی دانشکده زیستشناسی دانشگاه تهران یکی از جالبترین نتایج حاصل از این تلاش 10 ساله را مهار شدن فراموشی ناشی از استرس با مصرف پروبیوتیکها در دوران قبل از بلوغ موشهای آزمایشگاهی به مدت پنج هفته دانست. ایشان در بخش دیگری از سخنرانی خود به نتایج بهبود دهنده فراموشی و اضطراب ناشی از استرس بر اثر استفاده از محیطهای غنی شده و ورزش منظم با استفاده از تردمیل در موشهای آزمایشگاهی پرداخت و متذکر شد که در پروژه دیگری نیز نشان دادهاند که سیستم کلینرژیک مغز در القا بی دردی ناشی از استرس نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.
دکتر رضایوف در پایان با در نظر گرفتن مطالعات محققین قبلی و نتایج بدست آمده از مطالعات انجام شده در آزمایشگاه علوم اعصاب میتوان چنین نتیجه گرفت که تأثیرات استرس بر عملکرد شناختی مغز بسیار وسیع و ماندگار است و بنابر این بایستی با استفاده از روشهای علمی و روانشناختی استرس را مدیریت نمود تا بدن و بویژه مغز را از اثرات مخرب آن در امان داشت.