دکتر رضا عامری رئیس دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، دکتر مجید سلیمانی دامنه معاون پژوهش و فناوری این دانشکدگان، و دکتر علیرضا حسینی معاون آموزشی دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، به دعوت رسمی دانشکده ریاضی دانشگاه Renmin University of China (به اختصار، RUC) و مرکز پژوهشی ریاضی و امنیت اطلاعات دانشگاه Great Bay University در شهر Dongguan (به اختصار، GBU)، به کشور چین سفر نمودند. این سفر و بازدید علمی، چهارشنبه 31 مرداد تا سه شنبه 6 شهریور 1403 در راستای عملیاتی شدن تفاهمات صورت گرفته در سفر قبلی انجام شد. عمده هزینه‌های سفر، شامل بلیط و هتل، مانند سفر قبل توسط طرف چینی تامین گردید.  

اعضای هیات مورد اشاره، ابتدا به شهر شنزن سفر کردند و سه سخنرانی با عناوین زیر، در سمینار Mathematical Frontier Forum به عنوان سخنران مدعو، ارائه نمودند.

R. Ameri: Fuzzy Sets, Fuzzy Logic and Its Applications: A Brief Survey

M. Soleimani-damaneh: Data Uncertainty and Robustness in Optimization and Machine Learning Models

A. Hosseini:  Mathematical Image Processing

این رویداد علمی در فاصله 23 تا 25 آگوست 2024 (معادل 2 تا 4 شهریور 1403) در مرکز ریاضی کاربردی دانشگاه RUC در شهر شنزن برگزار شد (تصاویر 1 و 2). در این بخش از سفر، علاوه بر ارائه سخنرانی‌ها، دیدارهایی با برخی اساتید و مدیران دانشگاههای RUC، GBU و Shandong  که در کنفرانس حاضر بودند، بعمل آمد و راههای گسترش همکاری‌های علمی بین طرفین به ویژه در حوزه‌های مختلف علوم پایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همانطور که در گزارش سفر قبلی به کشور چین اشاره شد، شنزن یکی از مناطق بسیار مهم  ویژه اقتصادی کشور چین و یکی از مراکز مهم مالی در دنیاست و در فاصله حدود 2200 کیلومتری پکن، در جنوب شرقی چین واقع شده است. وجود نمایندگی شرکت‌های تراز اول فناوری دنیا در این بندر مهم، باعث توجه بیش از پیش دانشگاههای مهم کشور چین به ایجاد شعبه و نمایندگی در این منطقه شده است. مرکز ریاضی کاربردی دانشگاه RUC در قلب یک پارک علم و فناوری در مجاورت شعب برخی دیگر از دانشگاههای چین و برخی کمپانی‌ها و کارخانه‌ها دایر گردیده است.

بخش دیگر سفر، به بازدید از مرکز پژوهشی ریاضی و امنیت اطلاعات در دانشگاه GBU و عقد تفاهم نامه با این مرکز در  شهر Dongguan اختصاص یافت. همانطور که در گزارش سفر قبلی به کشور چین اشاره شد، این شهر علاوه بر اینکه یکی از مراکز اصلی تولید کفش و لباس در چین است، شعب زیادی از کمپانی‌های بزرگ به ویژه شرکتHuawei  را در خود جای داده است. به همین دلیل، با توجه به اهمیت همزیستی مراکز علمی با مراکز تکنولوژی و تولیدی در چین جدید، مراکز متعدد تحقیقاتی و دانشگاههایی مانند RUC، GBU و City University of Hong Kong در آنجا شعبه دارند. در این بخش از سفر، علاوه بر بازدید بخش‌هایی از دانشگاه GBU، یک قرارداد همکاری بین دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و مرکز پژوهشی ریاضی و امنیت اطلاعات دانشگاه GBU به امضا رسید. در ضیافت امضای این قرارداد، که با شرکت برخی مدیران و اساتید این مرکز برگزار شد، ابتدا پرفسور  Zhiyong Zheng و پرفسور Fengxia Liu، رییس و معاون مرکز مورد اشاره به معرفی این مرکز، دانشگاه GBU و ظرفیت‌های پیش رو پرداختند. در ادامه، دکتر رضا عامری، و دکتر مجید سلیمانی دامنه با اشاره به اهمیت و جایگاه دانشگاه تهران در نظام‌های معتبر جهانی برای رتبه‌بندی دانشگاهها و ظرفیت‌های طرفین، اهمیت امضای تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه را مورد تاکید قرار دادند. سپس، نوبت به بخش اصلی ضیافت یعنی عقد تفاهم‌نامه بین طرفین رسید و این تفاهم نامه به امضای رئیس دانشکدگان علوم و رئیس مرکز مورد اشاره رسید (تصویر 2). در این یادداشت همکاری، مقرر گردید طرفین حداکثر تلاش خود را برای گسترش همکاری از طریق مبادله استاد و دانشجو، تدریس در دانشکده طرف مقابل در دوره‌های کوتاه و بلندمدت، برگزاری سمینار و کارگاه مشترک، انجام تحقیقات مشترک، و انتشار مشترک کتب و مقالات به کار بندند.

تصویر 1: سمینار مرزهای ریاضی در شهر شنزن

 

تصویر 2: سخنرانی در سمینار مرزهای ریاضی در شهر شنزن

 

تصویر 3: امضای تفاهم نامه با مرکز پژوهشی ریاضی و امنیت اطلاعات در دانشگاه GBU

 

در ادامه این گزارش، اشاره به برخی کلیدواژه‌ها، در راستای مشاهدات از دانشگاههای کشور چین، خالی از لطف نیست. این نکات در گزارش سفر قبلی به کشور چین نیز آمده است.

  1. حمایت همه جانبه مادی و معنوی دولت چین از فعالیت‌های علمی (در بخش‌های آموزش، پژوهش، مراودات بین‌المللی و غیره)؛
  2. گامهای بلندپروازانه کشور چین برای توسعه سریع زیرساخت‌ها، بناها و البته توسعه گسترده کمی و کیفی دانشگاهها؛
  3. بورسیه کردن اکثر دانشجویان؛
  4. تزریق اعتبار مالی گسترده و نبود بروکراسی پیچیده در مراودات بین‌الملی؛
  5. توجه ویژه به هوش مصنوعی و هوشمندسازی (تصویر شماره 4)؛
  6. توجه گسترده به انرژی پاک: حجم بسیار بالای خودروها و موتورسیکلت‌های مصرف‌کننده انرژی پاک.

 

تصویر4: تصویر سمت چپ: یک ربات‌ خدمت رسان در هتلی در شنزن؛ تصویر سمت راست: یک ربات راهنمای اطلاعات پرواز با پردازش تصویر چهره در فرودگاه پکن

 

نکات پایانی و پیشنهادات:

همانگونه که در گزارش قبلی سفر به چین اشاره شد، نرخ رشد کمی و کیفی دانشگاههای کشور چین بسیار قابل توجه است. همکاری با دانشگاههای این کشور، در شرایط کنونی و با توجه به همکاریهای گسترده ایران و چین در زمینه‌های مختلف، گزینه‌ای قابل توجه، مهم و تا حد زیادی عملیاتی برای گسترش مراودات بین‌المللی دانشگاه تهران است. تفاهم‌نامه‌هایی که در دو سفر اخیر امضا شده است، گامهایی اولیه برای همکاری دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با دانشگاههای چین است و بدنه اجرایی دانشکدگان به جِد پیگیر عملیاتی شدن آنهاست. گسترش روابط و مراودات علمی با سراسر جهان، یکی از نیازهای ضروری و بدیهی دانشگاه تهران است و باید در اولویت اصلی قرار گیرد. برای نیل به این هدف،

  1. دانشکده‌ها و گروههای تخصصی باید فرصت‌های ممکن را شناسایی و به مدیران بالادستی معرفی نمایند.
  2. دانشگاه باید اعتبار مالی و حمایت سیستمی مناسبی را در نظر گیرد. اعتبارات کنونی واحدها برای توسعه روابط بین‌الملل در حد صفر است. 
  3. حذف برخی قواعد پیچیده و بروکراسی دست و پاگیر یک ضرورت بسیار مهم است.
  4. دانشگاه باید برای حل مشکل نبود برخی امکانات اولیه مانند مهمانسرا برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، تدبیری عاجل بیندیشد.
  5. از نقش وبسایت دانشگاه و واحدهای آن، به عنوان ویترین دانشگاه، نیز نباید گذشت. در این زمینه، در سالهای اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است ولی همچنان وبسایت‌ها در حد مطلوب نیستد.

 

رضا عامری، مجید سلیمانی دامنه و علیرضا حسینی،

تابستان 1403