معرفی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران

معرفی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران

28 06 2024 07:17

کد خبر : 11029097

تعداد بازدید : 3


 

تاسیس دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

 

در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه در تاریخ 08/12/1401 تشکیل دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی در هیات امنای دانشگاه تهران با سه گروه رهبری و سرمایه انسانی، خط مشی گذاری و اداره امور عمومی ، علم و اطلاعات و مدیریت دانش به تصویب رسید و پس از مراحل اداری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه سال 1402 آغاز به کار کرد.

 

چشم انداز دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

هدایت دانشجویان در جهت یافتن رهبر درون خود برای رهبری تحول آفرین، تحول ساختار سازمانی، مدیریت اطلاعات و دانش، چابک سازی فرایندهای شرکتها و مدیریت منابع انسانی ایران و آماده سازی نسل بعد رهبران کشور برای حل مشکلات ایران

 

شعار دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

پاسخ به نیاز شما، خدمت ما و کلید حل مشکل شما، راه حل ماست.

 

حوزه های علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

حوزه های علمی و رشته های دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در قالب هفت حوزه زیر ارائه می‌شود:

  1. رهبری در سازمان
  2. مدیریت رفتار سازمانی و علوم شناختی
  3. مدیریت اطلاعات و دانش
  4. خط مشی گذاری و اداره امور عمومی
  5. مدیریت سازمانی و تحلیل گری سازمانی
  6. علم و اطلاعات و د انش شناسی
  7. مدیریت منابع انسانی

 

اهداف دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

اهداف دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی به شرح زیر است:

  1. شکوفایی دانشجویان برای جذب مشاغل مرتبط: آموزش و تربیت دانشجویانی که با دانش و مهارت‌های لازم بتوانند با کارشناسی شروع و سپس با کسب تجربه در سطوح مختلف مدیریتی کشور ایفای نقش کنند؛
  2. تقویت بینش: تاثیرگذاری بر بینش دانشجویان برای تحلیل عمق محیط پیرامونی و ارتقا خودآگاهی و خودشناسی؛
  3. توسعه شایستگی: توسعه مهارتها و تواناییهای زندگی شخصی و حرفه ای؛
  4. توسعه پژوهش‌های کاربردی: انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی در زمینه مدیریت دولتی و علوم سازمانی با هدف حل مسائل و چالش‌های موجود در شرکت های خصوصی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی؛
  5. نوآوری و کارآفرینی: حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه مدیریت دولتی و علوم سازمانی و فراهم‌سازی بسترهای لازم برای توسعه طرح‌های نوآورانه؛
  6. آموزشهای‌کاربردی: آموزش در حوزه رهبری، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات، خط مشی گذاری و مدیریت دانش برای شرکتهای خصوصی، خصوصی – دولتی (خصولتی)، سازمانهای دولتی و تعاونی؛
  7. تعامل بین المللی: بهره گیری از دانش روز جهانی برای  پژوهش وآموزش پژوهش محور.

 

ارزشهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

ارزشهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران "رهبری در خدمت به جامعه" می‌باشد که بیانگر تعهد ما به آموزش متخصصان و مدیرانی است که با بهره‌گیری از دانش و مهارت‌های خود، به پیشرفت و توسعه پایدار جامعه کمک کنند. ارزشهای دانشکده عبارتند از:

  1. همکاری و تنوع پذیری؛
  2. مسئولیت اجتماعی و کیفیت؛
  3. صداقت و اصالت؛
  4. درستکاری و نتیجه گرایی؛
  5. ابتکار عمل و نوآوری؛
  6. یکدلی و تعالی؛
  7. یادگیری عادلانه و آزادانه.

 

موضوعات استراتژیک دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

موضوعات استراتژیک دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی به صورت زیر است:

  1. تولید و ترویج آموزشهای نیازمدار، سرآمد و روزآمد در حوزه رهبری، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، خط مشی گذاری، مدیریت عمومی، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش در برنامه های آموزشی دانشکده برای دانشجویان؛
  2. مشارکت در پژوهشهای متناسب با نیازهای جامعه در بخش دولتی، خصوصی و تعاونی؛
  3. توسعه دانش، شکل دهی ارزش و تقویت بینش در دانشجویان برای زندگی و کار؛
  4. تعالی بخشی به سیستم های منابع انسانی، برنامه ریزی، رهبری، مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و تصمیم‌­گیری سازمانها در همه صنایع دولتی، خصوصی و تعاونی؛
  5. تعامل موثر با انجمنها و مجامع علمی و دانشگاه­‌های برتر دنیا؛
  6. توسعه الگوهای دانشگاه کارآفرین؛
  7.  تعامل موثر و سازنده با جامعه و صنعت در جهت اشتغال فارغ التحصیلان.

 

آینده شغلی فارغ‌التحصیلان دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

دانشجویان فارغ‌التحصیل از این دانشکده، با توجه به آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های کسب شده، می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. برخی از زمینه‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان عبارتند از:

  1. مدیریت منابع انسانی: کار در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی به عنوان کارشناسان و مدیران منابع انسانی؛
  2. مدیریت دولتی و عمومی: فعالیت در نهادهای دولتی و عمومی به عنوان مدیران اجرایی و مشاوران سیاست‌گذاری و کارشناس اداری؛
  3. مشاوره مدیریت: ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات، روانشناسی سازمانی، تحلیل گری سازمانی، بهبود فرآیندها و توسعه سازمانی؛
  4. مدیریت اطلاعات و دانش: فعالیت به عنوان کارشناسان و مدیران اطلاعات و دانش در سازمان‌ها، مراکز تحقیقاتی و نهادهای آموزشی؛
  5. روانشاسی سازمانی و مدیریت سازمانی: اشتغال در مشاغل روانشاسی سازمان، کارشناس برنامه ریزی و کنترل، کارشناس مدیریت سازمانی، کارشناس تشکیلات و روشها، کارشناس سیستم ها، کارشناس برنامه ریزی سیستم ها؛
  6. تحقیق و توسعه: انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها؛
  7. کارآفرینی و نوآوری: راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و نوآورانه در زمینه‌های مرتبط با مدیریت دانش، مدیریت عاطلاعات، مدیریت دولتی و علوم سازمانی؛

دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران، با افتخار و انگیزه‌ای والا، همواره در جهت ارتقاء سطح علمی و حرفه‌ای دانشجویان و پژوهشگران خود تلاش می‌کند و امیدوار است با پرورش نسل‌های آینده‌ای متعهد و کارآمد، گام‌های بلندی در مسیر توسعه و بهبود مدیریت دولتی و علوم سازمانی کشور بردارد.

 

ویژگی‌های بارز دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی با تکیه بر ترکیبی از تخصص و تجربه، به ارائه دوره‌های آموزشی و پژوهشی متنوعی پرداخته که شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد. از ویژگی‌های بارز این دانشکده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هیات علمی مجرب: حضور اساتید برجسته و پژوهشگران صاحب‌نام در حوزه رهبری، مدیریت دولتی و علوم سازمانی که با ارائه دانش به‌روز و تحقیقاتی، به ارتقاء سطح علمی دانشجویان کمک می‌کنند.
  2. تجهیزات پیشرفته آموزشی و پژوهشی: بهره‌مندی از آزمایشگاه‌ها و منابع دیجیتال که فضای مناسبی برای پژوهش‌های علمی و عملی فراهم می‌سازد.
  3. ارتباطات بین‌المللی: ایجاد و تقویت ارتباطات با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی بین‌المللی به منظور تبادل دانش و تجربیات، و فراهم‌سازی فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید.
  4. آموزش تخصصی: ارائه دوره‌های آموزشی متنوع در زمینه رهبری، مدیریت، تحلیلگری داده و اطلاعات ، مدیریت دانش، و فناوری‌های مرتبط.
  5. پژوهش‌های نوآورانه: انجام پژوهش‌های کاربردی و نوآورانه در زمینه رهبری، فرهنگ سازمانی، مدیریت نوآورانه و خلاق، تسهیم دانش،  مدیریت اطلاعات و دانش با هدف حل مسائل پیچیده سازمانی.
  6. همکاری با صنعت: ایجاد ارتباطات گسترده با صنایع و سازمان‌ها به منظور انتقال دانش و فناوری و افزایش توانمندی‌های دانشجویان.
  7. کارآفرینی : پشتیبانی از دانشجویان برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان در حوزه توسعه رهبری، روانشناسی سازمانی، تحلیل گری سازمانی و مدیریت منابع انسانی.

 

محورهای فعالتهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

هفت محور اصلی فعالیتهای دانشکده عبارتند از:

محور اول؛ آموزش:

  1. بروزرسانی کلیه برنامه­‌های درسی گروه‌­های آموزشی دانشکده با همکاری گروه­‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی؛
  2. پایش و ارزیابی مستمر کیفیت کلیه گروه‌­های آموزشی دانشکده با همکاری دانشگاه تهران؛
  3. استفاده از تکنولوژی، شیوه ها و سیستم های آموزشی و روشهای نوین آموزشی متناسب با مقاطع تحصیلی؛
  4. ایجاد رشته­‌های جدید بین رشته‌­ای با همکاری سایر گروه­‌ها، دانشکده­‌ها و دانشگاه­‌ها متناسب با نیازهای صنعت و روندهای جهانی؛
  5. تاکید بر مهارت محوری در تدریس و ایجاد شایستگی های حرفه ای و اجتماعی در دانشجویان؛
  6. استاندارد سازی نسبت استاد و دانشجو برای گروه‌­های مختلف آموزشی از طریق جذب هدفمند اعضای هیات علمی موثر تمام وقت، نیمه‌حضوری، پاره وقت و وابسته؛
  7. ارتقا بینش دانشجویان در کنار کسب دانش و مهارت های تخصصی.

 

محور دوم؛ پژوهش:

  1. ایجاد مشوق و انگیزه لازم در اعضای هیئت علمی برای تقویت روحیه کار تیمی و همکاری­‌های مشترک پژوهشی و هدایت مستمر پایان نامه ها و رساله ها؛
  2. طراحی و برگزاری سمینارها و همایش‌­های تخصصی مرتبط با نیازها و تحولات شرکتها و سازمانهای کشور؛
  3. . مشارکت و نقش‌آفرینی موثر و نظام­‌مند در انجمن­‌ها و جشنواره‌­های علمی ملی و بین‌­المللی؛
  4. فراهم کردن بستر راه‌اندازی و استقرار هسته­‌های پژوهشی و نوآوری متشکل از تیم­‌های دانشجویی و اساتید؛
  5. . ایجاد بستری برای معرفی و تجاری‌سازی پایان نامه‌­ها و رساله­‌های برتر از طریق همکاری با مراکز رشد و پارک‌­های فناوری و نوآوری؛
  6. . فراهم کردن امکان تولید و انتشار گزارش­‌های حرفه‌ای و محتوای دیجیتال چندرسانه‌ای از پایان­‌نامه‌های برتر در راستای ترویج علم و برندینگ دانشکده با همکاری شرکت‌­های تولیدکننده محتوای دیجیتال؛
  7. نهادسازی برای بازاریابی و جذب گرنت­‌های پروهشی و پروژه‌های سازمانی و ملی.

 

محور سوم؛ ارتباط با صنعت:

  1. استفاده از تجربیات مدیران کشور در کلاسهای درس؛
  2. تهیه مطالعات موردی از تجربیات موفق و ناموفق سازمانی کشور و استفاده در تدریس؛
  3. مساله‌محور و کاربردی نمودن پایان‌­نامه­‌ها و رساله­‌های دانشجویان متناسب با تقاضا و نیازهای صنعت و جامعه از طریق ایجاد همکاری‌ها و تعاملات و ارتباط مستمر با شرکت‌­های خصوصی، خصولتی، دولتی و تعاون؛
  4. فراهم کردن زمینه جذب دانشجویان نخبه دکترا و پسادکترای استادمحور در راستای حل مسائل کشور؛
  5. افزایش تعامل و ارتباط با فارغ‌التحصیلان و ایجاد کمیته‌های مرتبط جهت استفاده از ظرفیت­‌های آن‌ها برای ارتباط بهتر با صنعت و جامعه؛
  6. ایجاد شورای مدیران منابع انسانی ایران متشکل از مدیران خصوصی و دولتی کشور؛
  7. برگزاری نشست‌های علمی تخصصی به با حضور مدیران صنعت و اعضای هیئت علمی و دانشجویان با رویکرد شناسایی و حل مساله؛

 

محور چهارم؛ نوآوری و فناوری:

  1. فراهم کردن فضای کار اشتراکی و مرکز نوآوری به عنوان بستری برای ارتباط دانشجویان و اساتید در راستای کارآفرینی، نوآوری و توسعه محصولات مشترک دانش بنیان؛
  2. ایجاد همکاری با شرکت­‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه جهت حمایت مالی و تامین سرمایه مورد نیاز تیم‌های خلاق و نوآور دانشجویی؛
  3. مشارکت با بخش خصوصی و دولتی در راه‌اندازی فن‌بازارهای تخصصی؛
  4. ایجاد اکوسیستم همکاری با استارت‌آپ‌های فناور در راستای بهره­‌گیری از اپلیکیشن‌ها و فناوری­‌های نوین دیجیتال در حوزه مدیریت منابع انسانی؛
  5. ایجاد بستری برای همکاری با خصوصی و دولتی جهت توسعه خدمات و محصولات فناورانه مشترک؛
  6. . ایجاد استارت‌آپ با همکاری و حمایت مالی شرکت‌های خصوصی و خصولتی؛
  7. ایجاد آزمایشگاه‌­های تخصصی با رویکرد توسعه علم و فناوری؛

 

محور پنجم؛ تاثیر اجتماعی:

  1. فراهم کردن دسترسی آزاد و رایگان دانشجویان مناطق محروم جامعه به محتوای دوره­‌های آموزش­‌های رسمی و حرفه‌ای دانشکده از طریق همکاری با شرکتهای آموزشی؛
  2.  فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری استادان در حوزه فعالیت‌­های داوطلبانه و غیرانتفاعی در راستای حل مسائل جامعه؛
  3. نقش‌آفرینی و مرجعیت گروه­‌های آموزشی دانشکده در جهت منابع انسانی پایدار و سبز؛
  4. افزایش همکاری با دانشگاهای کشور در جهت تعامل موثر و سازنده در حوزه مدیریت دولتی و علوم سازمانی؛
  5. . همکاری با آموزش و پرورش و مدارس کشور جهت معرفی هرچه بهتر دانشکده به منظور فراهم شدن زمینه جذب دانش‌­آموزان مستعد کشور در رشته‌­های مدیریت منابع انسانی ، رفتار سازمانی، رهبری، مدیریت دانش و مدیریت دولتی؛
  6. نهادسازی برای مرجعیت رصد ، پایش و رتبه‌بندی وضعیت منابع انسانی کشور جایزه مدیر عامل حرفه ای، جایزه ملی استاندارد 34000 و بهترین محیط کار برای بانوان؛
  7. راه‌اندازی شبکه خیرین و حامیان دانشکده برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و زیست محیطی جامعه.

 

 محور ششم؛ اشتغال:

  1. ایجاد مرکزی پویا در دانشکده برای تعامل مستمر با شرکتها؛
  2. حمایت های مالی از دانشجویان برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان و خویشن کارفرمایی؛
  3. هدایت فعالیت های مرکزی توسعه رهبران و تولید محصولات و محتوا؛
  4. همکاری موثر با شرکتهای کاریابی برای ایجاد زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشکده؛
  5. ایجاد ریسک های سازمانی از صنایع مختلف برای معرفی زمینه های اشتغال به دانشجویان؛
  6. بازدیدهای مستمر از صنایع مختلف و شناسایی مشکلات و نیازمندیها؛
  7. انعقاد تفاهم نامه های کارآموزی با شرکتها برای افزایش قابلیت اشتغال و جذب دانشجویان.

 

محورهفتم؛جهانی سازی:

  1. بهره گیری از سخنرانی های استادان خارجی در کنفرانسها و نشستها؛
  2. فراهم کردن زمینه افزایش جذب دانشجویان بین‌­المللی دانشکده؛
  3. تعامل با استادان ایران در دانشگاهای جهان برای فعالیت از طریق عضو هیات علمی وابسته؛
  4. فراهم کردن زمینه افزایش تعامل و همکاری با اساتید ایرانی خارج از کشور در حوزه آموزش و پژوهش؛
  5. . فراهم کردن امکان برگزاری دوره­‌های آموزشی مشترک بین‌­المللی و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه‌­های خارج از کشور؛
  6. فراهم کردن شرایط لازم برای افزایش مشارکت اساتید در اجرای پروژه های مشترک بین‌­المللی با سایر دانشگاه‌­های بین­‌المللی؛
  7. مشارکت در تدوین استانداردهای جهانی و منطقه ای.

 

میثاق اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی:

  1. ما به صورت تمام وقت در خدمت دانشجویان هستیم.
  2. ما انسانها را برای خدمت به جامعه شکوفا می‌ اندیشیم.
  3. ما  با کمک همدیگر برای رشد و اصلاح و زیست همدلانه می‌کوشیم.
  4. ما با مشارکت آگاهانه و کشف استعداها به پیشبرد اهداف متعالی می اندیشیم.
  5. ما با یادگیری عادلانه برای خلق ارزش پایدار تلاش می‌کنیم.
  6. ما به نوآوری در خدمت بیشتر به مردم می اندیشیم.
  7. ما به ارزشها و نیازهای متنوع دانشجویان احترام می‌گذاریم.