طرح نیمه صنعتی انتقال توان بی‌سیم به خودروهای برقی در حال حرکت با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر صادق واعظ‌زاده، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح نیمه صنعتی انتقال توان بی‌سیم به خودروهای برقی در حال حرکت، در حاشیه آئین رونمایی از این طرح نیمه صنعتی، با اشاره به اینکه امروز شاهد به نتیجه رسیدن یک تلاش ۱۵ ساله بودیم، گفت: فناوری انتقال توان بی‌سیم یک فناوری بسیار جدید در دنیاست که در دو دهه گذشته به تدریج اهمیت پیدا کرده و امروز یکی از پنج فناوری داغ دنیا شده است. این فناوری، توان الکتریکی را بدون استفاده از سیم به اشیا واقع در فاصله معینی از منبع انرژی الکتریکی منتقل می‌کند.

ایشان با اشاره به معایب استفاده از خودرو برقی گفت: خودروی برقی امروز در دنیا توسعه و کاربرد روزافزون پیدا کرده است؛ اما در غالب کشورها، مشکل باتری مشکل بزرگی است و باعث می‌شود خودرو سنگین شود و مصرف برق خودرو افزایش یابد. بازیافت آن هم کار دشواری است و از نظر زیست محیطی به شدت آلوده‌کننده است.
وی مزیت فناوری انتقال توان بی‌سیم را حذف باتری خودرو به طور کل عنوان کرد و افزود: این فناوری، استفاده از باتری را به صورت کامل حذف یا بسیار کاهش می‌دهد و به این صورت دیگر لازم نیست برق در باتری ذخیره شود.
استاد دانشکدگان فنی دانشگاه تهران افزود: کارکرد این خودرو به این صورت است که در زیر مسیر خودرو مثلاً زیر آسفالت، شبکه الکتریکی نصب و یک گیرنده هم زیر خودرو نصب می‌شود. بنابراین برق از یک فاصله ۱۵ یا ۲۰ سانتی‌متری از هوا باید عبور کند و به خودرو برسد و نیازی نیست که باتری وجود داشته باشد، یا اینکه حداکثر یک باتری خیلی کوچک برای زمانی که ممکن است از مسیر منحرف شود، کفایت می‌کند.
دکتر واعظ‌زاده گفت: این کار ابتدا در مقیاس آزمایشگاهی برای خودروی ماکت انجام شد و سه سال قبل به پایان رسید. دو سال قبل برای مقیاس واقعی برای خودروی دو نفره که در مقیاس خود قدرتمند است، این طرح آغاز و امروز کاملاً به نتیجه رسید و توانست در یک مسیر بسته حدود ۲۰ متری دور بزند، بدون هیچ‌گونه باتری حرکت کند و این قدم بسیار مهمی برای دستیابی کشور به این فناوری است.

مجری طرح خاطرنشان کرد: این فناوری در حال حاضر در اختیار تیم جوانی در آزمایشگاه سیستم‌های حرکت پیشرفته در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است. برنامه برای صنعتی‌شدن این طرح آغاز شده و خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصویب کردند که مرحله صنعتی این طرح که یک خودروی نفربر ۱۴ نفره است به صورت واقعی در مسیر طولانی در عرض حدود دو سال عملیاتی شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر همپای چند کشور دنیا هستیم که این فناوری را به این مرحله رسانده‌اند؛ یعنی به مرحله تجاری نرسیده‌اند و در این مرحله هستند که به صورت نمایشی در مسیرهای کوتاه‌تر و یا شاید بزرگ‌تر از ما طی مسیر کرده‌اند.
دکتر واعظ‌زاده اظهار داشت: این طرح برای مسیرهایی که دائماً خودروها در رفت‌وآمد هستند، اقتصادی است؛ مانند بقاع متبرکه، یا پیاده‌روهای طولانی که خودرو‌ها اجازه ورود ندارند و فرودگاه‌ها صرفه اقتصادی دارد و قابل اجراست.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این طرح قطعاً یک فناوری پیشرفته است، ولی کاربرد عمومی دارد و یک طرح کاملاً اجتماعی است که کاملاً محیط و اقتضائات مسافر را در نظر دارد. کما اینکه این طرح که امروز رونمایی شد برای تمام کسانی که در این مراسم حضور دارند و تخصصی هم در این زمینه ندارند، قابل فهم بود. امیدواریم در مرحله صنعتی که به زودی آغاز خواهد شد، قطعاً یک گزینه در کنار ایستگاه‌های شارژ برقی است و در بسیاری مواقع می‌تواند نیاز به ایستگاه شارژ برقی را منتفی کند.


عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر، مزیت این طرح نسبت به پمپ‌های شارژ برقی را عدم نیاز خودروها به توقف در ایستگاه‌های شارژ عنوان کرد و افزود: مسیر ویژه‌ای که تعبیه می‌شود، خودروها را شارژ می‌‌کند، البته ۱۰۰ درصد جایگزین ایستگاه‌های شارژ نمی‌شود، چون همه جا نمی‌شود این مسیر را برق‌دار کرد. اما برای اتوبوس‌های بی‌آر تی که روی یک مسیر مشخص دائماً در حال حرکت هستند، بسیار مفید و قابل استفاده خواهد بود.