ساخت آسان‌تر و سریع‌تر پویانمایی‌های سه بعدی به کمک هوش مصنوعی

تیمی تحقیقاتی در آزمایشگاه مخابرات و رایانش امن دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، موفق به ساخت انیمیشن‌های سه بعدی شدند که با استفاده از شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند.

در ساخت انیمیشن‌های سه بعدی به وسیله هوش مصنوعی، پیش از این از ۸ دوربین استفاده می‌شد تا حرکات کاربر را تجمیع و شبیه‌سازی کند؛ اما در این پروژه علاوه بر کاهش تعداد این دوربین‌ها به یک عدد، حرکات ظریفی مانند حرکات صورت و حتی انگشت‌ها نیز به خوبی شبیه‌سازی می‌شود که کمک زیادی به طبیعی‌تر شدن حرکات کاراکتر انیمشن می‌کند. 

در ساخت این انیمیشن‌ها پس از انتخاب فایل ویدئویی و کاراکترهای از پیش طراحی شده و همچنین انتخاب رنگ و پس زمینه کار، سامانه وارد فاز پردازش شده و خروجی انیمیشن سه بعدی استخراج می‌گردد.

این تکنولوژی با جایگزین شدن به جای تولید فریم به فریم انیمشن توسط انیماتور، موجب تولید آسانتر و سریعتر پویانمایی‌های سه بعدی می‌شود و می‌تواند با ترکیب تفریح و سرگرمی با آموزش، در ساخت پروژه‌های آموزش محور به خصوص برای کودکان دارای اختلالات یادگیری یا اتیسم که در ارتباط با شخصیت‌های انسانی دچار مشکلند، کمک شایان توجهی نماید.

این پروژه در مسیر تجاری‌سازی بوده و با شروع به کار با تعدادی از معلمین، بناست که به زودی در سامانه شاد (بزرگ‌ترین اپلیکیشن تعاملی کشور ویژه آموزش دانش آموزان) مورد استفاده قرار گیرد.

این روش ساخت انیمیشن های سه بعدی به کمک هوش مصنوعی، حاصل تلاش تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران به سرپرستی آقای دکتر محمد علی اخائی از اساتید و اعضای هیئت علمی این دانشکده و همکاری آقای رامین طوسی (دانشجوی دکترای مخابرات سیستم)، خانم کیمیا دیناشی (فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مخابرات سیستم)، زهرا ابراهیمیان (دانشجوی دکترای هوش)، محمد جواد باریکبین (دانشجوی دکترای مخابرات سیستم) است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به این پروژه می‌توانید ویدئوی ذیل را مشاهده کرده و یا به وب سایت این تیم به پایگاه (3dmocap.ir) مراجعه نمایید.

https://aparat.com/v/EnaP2