شرکت کامیاب طب نوین سینا تأسیس شده به همت آقای دکتر محمدرضا کلاهدوز اصفهانی استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و توسط گروهی از دانش آموختگان این دانشکده، دستگاه بومی پایش قندخون دیابان را به منظور پایش سلامت بیماران دیابتی طراحی و تولید کرده است تا بتواند سهمی در کاهش هزینه‌های ارزی واردات این وسیله داشته باشد.

عدم وجود سخت‌افزارهای پایش سلامت شخصی با امکان جمع‌آوری داده‌های بدون خطای انسانی و زیرساخت نرم افزاری جامع و به روز جهت دسترسی سیستم بهداشتی- درمانی به این اطلاعات، باعث تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین درمانی به بخش سلامت کشور می‌شود. به همین دلیل شرکت کامیاب طب نوین سینا بر آن است تا محصولات خود را در حوزه خود مراقبتی و توسعه سخت‌افزارهای پایش سلامت شخصی طراحی کرده و توسعه دهد.

دستگاه پایش قندخون دیابان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، توانسته تمامی استانداردهای مربوط به تجهیزات پزشکی و به ویژه دستگاه­های تست قندخون را اخذ نماید. طراحی و تولید این دستگاه کاملا بومی و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

از ویژگی‌های اصلی این دستگاه می‌توان به سرعت و دقت بالای اندازه‌گیری (دقتی در حدود mg/dL ۱۰ در تمامی بازه‌های قندخون، که نسبت به نمونه‌های خارجی میزان بالاتری است)، طراحی راحت و ارگونومیک، صفحه نمایش خوانا که استفاده از آن را برای تمامی افراد آسان کرده است و از همه مهمتر، نیازمندی به حجم بسیار کم خون برای اندازه‌گیری اشاره نمود.

درد ناشی از زخم انگشت جهت خروج خون مورد نیاز دستگاه‌های تست قند خون، همواره یکی از مشکلات و دغدغه‌های بیماران کاربر دستگاه‌های قند خون بوده است؛ به همین دلیل در طراحی دستگاه دیابان تلاش شده است تا از کمترین مقدار خون ممکن (ul ۵) استفاده شود تا ضمن نیاز به ایجاد زخمی کوچک تر، موجب احساس درد کمتری در بیماران گردد. البته لازم به ذکر است که مزیت دیگر این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه، قابلیت اندازه‌گیری قندخون با استفاده از نمونه گیری از سایر نقاط بدن نظیر بازو، ساعد و غیره نیز است که درد کمتر و در نتیجه آسایش بیشتری برای بیماران فراهم می کند.

برای استفاده از این دستگاه می‌بایست ابتدا با قلم سوزن، یک زخم بسیار کوچک در نوک انگشت یا نقاط دیگر ذکر شده در بدن ایجاد شود و خون خارج شده روی نوار دستگاه قرار بگیرد. خون با آنزیم موجود در این نوار واکنش شیمیایی داده و دستگاه سیگنال‌های الکتریکی حاصل از این واکنش را اندازه‌گیری می‌کند؛ با توجه به این سیگنال‌ها میزان قندخون فرد تعیین می‌شود.