دوچرخه یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل است؛ در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دوچرخه در دنیا وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ این تعداد به حدود ۵ میلیارد دستگاه افزایش یابد. البته به دلیل محدودیت‌ها و دشواری‌های استفاده از دوچرخه در کاربری روزمره و شرایط محیطی خاص مانند زمین‌های شیب دار و… در طول زمان، امکانات مختلفی مانند باتری‌های شارژی به دوچرخه ها افزوده شده است.

دوچرخه های مجهز به باتری یا همان دوچرخه های برقی به کاربر کمک می کند تا در وضعیت های آسان، رکاب زنی کرده و در شرایط سخت محیط از برق باتری برای حرکت استفاده کند. اما به علت محدودیت شارژ باتری لازم است کاربر ترکیب بهینه ای از این دو وضعیت را در طول مسیر به کار گیرد.

به همین دلیل آزمایشگاه شبکه‌های هوشمند دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در یک پروژه مشترک با پژوهشگاه نیرو به سرپرستی آقای دکتر حامد کبریایی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشکده، موفق به طراحی و ساخت یک سیستم توصیه‌گر برای دوچرخه های برقی شده اند که با پایش وضعیت کاربر، محیط، موتور و باتری پیشنهاداتی جهت افزایش یا کاهش شدت رکابزنی ارائه می‌دهد و می‌تواند آمار و داده‌های سفر کاربر را تحلیل و ذخیره‌ کند.

این دستگاه در دوچرخه‌های برقی، پس از بررسی پارامترهای محیطی مانند دما، رطویت و شیب جاده و همچنین میزان شارژ باتری توسط دستگاه و البته با لحاظ کردن وضعیت دوچرخه سوار مانند سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، برنامه پزشک یا مربی و با استفاده از الگوریتمی هوشمند به کاربر پیشنهاد می‌کند که قدرت رکاب زنی را افزایش یا کاهش دهد.

دوچرخه‌های برقی مجهز به این توصیه‌گر به یک نمایشگر مجهزند که پیشنهاد و تمامی اطلاعات جمع آوری شده را نمایش می‌دهد.

                                             

 

علاوه بر این یک اپلیکیشن اندروید نیز برای این دستگاه طراحی شده که می‌تواند تمامی اطلاعات را به صورت آنلاین نمایش داده و آن‌ها را ذخیره کند.